13 May, 2015

Mencegah Penyakit Dengan Berjalan Kaki (Hiking & Trekking)

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Jom baca 8 tips menarik ini khas untuk anda semua :



1. Serangan Jantung : 
Berjalan dengan pantas boleh mengurangkan risiko serangan jantung. Otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras (dari pembuluh koroner ) agar segar dan berfungsi normal untuk mengepam darah tanpa henti. Berjalan dengan cepat boleh melancarkan aliran darah ke jantung. Apabila kita sering berjalan, kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai span penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat.

2. Stroke :
Satu kajian dilakukan kepada 70 ribu pesakit di Harvard School of Public Health yang bekerja sambil berjalan kaki sebanyak 20 jam dalam seminggu, hasilnya risiko diserang stroke menurun hingga dua pertiga.

3. Membakar Lemak :
Rutin berjalan kaki akan meningkatkan metabolisme tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang melalui aktiviti berjalan kaki, kalori berlebihan yang tersimpan di dalam tubuh akan ikut sama terbakar.

4. Melangsingkan Badan :
Jika berat badan berlebihan, mulakan rutin berjalan. Pergerakan kaki hingga seluruh tubuh mampu menurunkan berat badan dan menghakis lemak yang ada terutama di perut. Lakukan berjalan kaki secara rutin selama satu jam.

5. Kanser : 
Gejala kanser akan lenyap dengan sendirinya jika kita rajin berjalan kaki. Kanser yang dimaksudkan adalah jenis kanser usus besar (colorectal carcinoma). Banyak berjalan kaki akan melancarkan peristaltik usus, sehingga membuang air besar pun lebih lancar. Kanser usus dicetuskan oleh najis yang tertahan lama dalam saluran pencernaan. Sementara dalam satu kajian lain, berjalan boleh menurunkan risiko terkena kanser payudara.

6. Mencegah Osteoporosis :
Sering berjalan akan menyebabkan otot-otot badan serta rangka atau tulang di dalam tubuh anda akan menjadi sihat dan kuat. Untuk mencegah osteoporosis tidak cukup hanya dengan rutin mengambil vitamin D dan kalsium yang banyak, tubuh juga memerlukan pergerakan badan dan memerlukan waktu paling kurang 15 minit di bawah sinar matahari pagi dan anda akan terhindar dari osteoporosis.

7. Mencegah Kencing Manis :
Dengan rutin berjalan kira-kira 6 km per jam, dalam tempoh sekitar 50 minit, mampu mencegah berkembangnya diabetes jenis 2, khususnya pada mereka yang bertubuh gemuk (National Institute of Diabetes and Gigesive & Kidney Diseases). Selagi gula darah boleh dikawal hanya dengan cara menggerakkan badan (brisk walking), ubat tidak diperlukan. Anda hanya perlu berjalan secara rutin untuk terus menjaga kesihatan badan dan terhindar dari diabetes.

8. Depresi :
Berjalan kaki dengan cepat boleh menggantikan ubat anti depresan yang biasanya diminum secara rutin oleh pesakit depresi. Mulai sekarang, rajin-rajinlah berjalan kaki.

Nota : Harap korang boleh manfaatkan info berguna ini ye. Tak rugi apa pun malah kesihatan anda juga terjamin kan. Hehehe.... 

Perkongsian dari fb Azhar Hashimi (Hiking and Camping Around Malaysia)

1 comment :

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...