20 March, 2017

Berkhemah di Air Terjun Sungai Pandan, Kuantan

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Entri Sebelum : Mendaki Bukit Panorama, Sungai Lembing

19 Mac 2017 (Ahad)

~ Dah penat mendaki Bukit Panorama, kita mandi air terjun pulak menyegarkan diri. Dari Sungai Lembing, kami menuju Air Terjun Sungai Pandan (lebih dikenali sebagai Air Terjun Panching oleh penduduk tempatan), kira-kira 31 km dari Sg. Lembing. Dari arah Sg. lembing, masuk simpang kanan ke Jalan Panching.
~ Menyusuri Jalan Panching menempuhi ladang kelapa sawit. Simpang ke Air Terjun Sg Pandan terletak di sebelah kanan, di antara Felda Sg Panching Utara dan Felda Sg Panching Selatan.
~ Dari simpang masuk ke dalam jaraknya kira-kira 3 km, mula-mula akan jumpa Kuari Bukit Bekelah. Jalan tak berapa elok. Kemudian sampai di pintu masuk air terjun, akan jumpa pondok bayaran tiket.

~ Bayaran masuk ; RM2 dewasa, kanak-kanak 7-12 tahun RM1, bawah umur 7 tahun percuma je. Bayaran parkir ada 2 pilihan; ke kanan percuma tapi jauh sikit nak berjalan ke air terjun (kira-kira 200 meter je), atau ke kiri bayar RM3, boleh parkir di dalam kawasan padang yang berdekatan dengan sungai dan kemudahan tandas, surau dan gerai.
~ Bagi kami yang bercadang nak berkhemah ni; bayarannya RM8 dewasa, kanak-kanak 7-12 tahun RM5 seorang... serta deposit kebersihan RM20 (boleh dituntut masa nak balik nanti).
 ~ Aku pernah berkhemah di air terjun ni pada tahun 1996 masa zaman bujang dulu dengan kawan-kawan (kira punya kira rupanya dah 20 tahun berlalu). Masa tu masuk percuma je dan kawasan air terjun ni pun belum dimajukan.
~ Persekitaran boleh dikatakan bersih, banyak tong sampah disediakan. Tapi macam tempat-tempat lain juga, mesti ada manusia jenis 'tak sekolah' yang buang/tinggal sampah merata.

~ Sampai-sampai je, anak-anak terus terjun sungai. Di bahagian bawah air terjun ni dibina empangan yang membentuk kolam takungan yang cetek, sesuai untuk kanak-kanak, tapi kualiti air agak keruh berbanding di bahagian atas kawasan air terjun. Takpe, mula-mula ni mandi kat bawah dulu. Tengahari ni kami makan burger dan air kelapa je yang dibeli dari gerai berdekatan.
~ Lepas solat jamak zuhur & asar, barulah kami naik ke kawasan air terjun. Boleh naik jambatan gantung di sebelah kanan, atau terus sahaja pun boleh sampai ke air terjun.
~ Memang cantik air terjun ni. Tengok gambar tak sama dengan tengok sendiri keindahan air terjun ni. Kolam air terjun ni pun cuma separas pinggang hingga dada orang dewasa (paras air boleh berubah selepas hujan). Boleh juga duduk bawah aliran deras air terjun menikmati urutan percuma. Anak-anak kecik pun boleh mandi di sebelah tepi yang cetek. Boleh main istana pasir. Boleh tangkap ikan, udang dan ketam kecik di celah batu... buat main je, lepas tu lepaskanlah balik. Memancing ikan adalah dilarang.




Layan pemandangan dalam video ni; boleh nampak keseluruhan kawasan air terjun dari atas sampai bawah



~ Dah puas berendam di air terjun, jam 5.00 petang kami turun semula untuk carik port pasang khemah dan buat bbq. Port strategik dijumpai di bawah pokok ceri, sebelah kolam empangan, berdekatan surau dan tandas. Boleh pasang khemah di mana-mana sahaja asalkan tak menghalang laluan. Selesai pasang khemah, anak-anak sambung mandi... berendamlah korang puas-puas.
~ Menjelang jam 6.00 petang, kedengaran tiupan wisel oleh petugas menandakan waktu beriadah di air terjun dah tamat (rujuk waktu riadah dalam gambar di atas). Nampaknya hanya kami 6 orang sekeluarga yang akan berkhemah malam tu. Mungkin sebab esok Isnin hari bekerja. Ini air terjun kami yang punya. Kata abang tauke gerai kat situ, memang jarang orang berkhemah kat air terjun ni. Bekalan elektrik pun takde, waktu malam memang gelap gelita.
~ Sebelum maghrib, dah siap 'pagar' kawasan khemah, bbq daging kambing dan ayam pun dah siap, nasi pun dah siap masak. Lepas solat jamak maghrib & isyak berjemaah, makan pulak secara berjemaah diterangi cahaya pelita ayam dan lampu khemah. Lepas makan, sempat main sahibba se-round bersama anak-anak.
~ Walaupun keadaan sekeliling gelap gelita , cuaca baik malam ni dengan bintang bertaburan di langit. Menjelang jam 10.00 malam, mata pun dah kuyu. Tidur bertemankan bunyi unggas hutan dan deruan air terjun... memang 'heaven'!




20 Mac 2017 (Isnin)

~ Lepas solat subuh, masak sarapan simple je... maggi dan green tea latte. Lepas sarapan, naik semula ke air terjun bagi peluang anak-anak mandi-manda puas-puas sampai kecut dan menggigil sampai jam 11.30 pagi. Turun sambung mandi lagi kat kolam bawah sambil kami berkemas dan buka khemah.
~ 1.20 pm; bertolak pulang dengan berat hati... rasa nak lepak lama lagi... rasa nak duduk sini terus pun ada...hihi.


No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...